O firmie

Historia

Koszalińska komunikacja miejska w dzisiejszym wymiarze powstawała, gdy miasto organizowało się na nowo po wojennej katastrofie. Trzeba przy tym wspomnieć, że od początku XX wieku przez 25 lat kursowały w mieście tramwaje, a w 1935 roku otwarto pierwszą linie autobusową – z placu Kilińskiego (wówczas placu Mikołaja) na cmentarz.

Zasługi w odtworzeniu komunikacji miał drugi Zarząd Miejski Koszalina, który przejął majątek przedwojennej niemieckiej komunikacji i przez lata walczył o zakup autobusów. Stało się to w czerwcu 1949 roku. Za oficjalną datę uruchomienia komunikacji miejskiej uznaje się 15 października 1949 roku – wówczas ruszyły dwie pierwsze linie autobusowe. „Jedynka” początkowo kursowała z ul. Szczecińskiej (wówczas Rokossowskiego) do ul. Piłsudskiego (w. Armii Czerwonej), ale trasę szybko zmieniono i ostatecznie autobus z ul. Morskiej jechał do szpitala. „Dwójka” rozpoczynała trasę z ul. Morskiej i woziła pasażerów na Rokosowo. Linie obsługiwały autobusy marki Chevrolet i Bussing, trzeci autobus był rezerwowy. Kursów było jedynie kilka dziennie, ale cieszyły się sporą popularnością.

W grudniu 1950 roku, Miejska Komunikacja Samochodowa (MKS) wprowadziła się do pierwszej siedziby przy ul. Gnieźnieńskiej 23, naprzeciwko Bałtyckiego Teatru Dramatycznego (obecnie ul. Modrzejewskiej). Z wąziutkiej ulicy w trasy wyjeżdżały autobusy, na terenie tzw. bazy działał m.in. warsztat, magazyny i pomieszczenia biurowe. Do 1954 roku MKS mieścił się w strukturze Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Nr 1. W 1955 roku przeniósł się na ul. Rzeczną (dziś to tył zajezdni). O nowe autobusy tabor powiększył się w roku 1952 – zakupiono wówczas trzy Stary 50, dołączyły do nich dwa używane węgierskie Mavagi. Odwrotnie niż dziś, miejsca siedzące umiejscowione były w nich wzdłuż środka autobusu, w dwóch rzędach ławek, a większość pasażerów podróżowała stojąc. Komfort: żaden. O jeździe na gapę nie było mowy – bilety kupowano u rezydujących z tyłu autobusu konduktorów, a kontroler sprawdzał je co dwa-trzy kursy. Poza jednorazowymi, zakupić można było bilety miesięczne, z przesiadką i wielorazowe.

Lata 60. i 70. dla miejskiej komunikacji były okresem intensywnego rozwoju, choć odbywał się on w trudnych pod każdym względem warunkach. Trasy obsługiwało kilkanaście – nieustannie psujących się zresztą – Sanów i Starów (do początku lat 90. tabor autobusowy powiększył się o Jelcze i Ikarusy). Zintensyfikowano linie miejskie i uruchomiono podmiejskie – do Sianowa (słynna „siódemka”), Kretomina, Starych Bielic i Świeszyna. W 1976 roku dołączyła do nich „jedynka”, która z linii miejskiej zmieniła się w podmiejską i przez wiele następnych lat woziła pasażerów do Mielna, a w 1977 uruchomiono „trzynastkę” do Bonina. Otwarto punkt sprzedaży biletów miesięcznych – przy ul. Dzieci Wrzesińskich. Od 1967 roku wprowadzano obsługę bezkonduktorską – pierwsze kasowniki zamontowano w roku 1970. Bilety jednorazowe można było kupować w kioskach Ruchu. W 1971 roku rozpoczęła się budowa nowej bazy, wówczas już Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK), przy ul. Gnieźnieńskiej. Oddano ją do użytku w 1975 roku wraz z kilkunastoma przegubowymi Jelczami – oczywiście w związku z organizowanymi wtedy centralnymi dożynkami, które dla rozwoju infrastruktury Koszalina miały znaczenie kluczowe. Linii autobusowych w latach 70. było już siedemnaście. MPK w 1977 roku zmieniło się w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Koszalinie i zasięgiem objęło także Szczecinek, Kołobrzeg i Białogard.

Kolejne znaczące zmiany miały miejsce po transformacji ustrojowej. WPKM przekształcił się na początku lat 90. w Miejski Zakład Komunikacji (MZK), który początkowo był jednostką budżetową, a od 1997 roku – spółką miejską, co pozwoliło jej działać w innej rzeczywistości finansowej. Na ulicach Koszalina pojawiły się duńskie DAB-y montowane w koszalińskiej zajezdni, a potem dołączyły do nich supernowoczesne w tamtym czasie MAN-y, Neoplany i Mercedesy – już nie czerwone, ale żółte. Siedziba MZK została gruntownie wyremontowana. Przeorganizowano trasy przejazdów i choć usprawniło to logistykę, to niestety likwidacji ulegały niektóre linie podmiejskie. W kolejnych latach MZK powoli i metodycznie przeobrażało się w nowocześnie zarządzaną i funkcjonującą firmę, sukcesywnie powiększającą tabor, inwestującą w nowe rozwiązania. Tę dynamikę utrzymuje do dziś.

Główne kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Koszalinie zostały określone w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2015 – 2025. MZK stanęło w 2015 roku przed kilkoma wyzwaniami: organizacji transportu wysokiej jakości, dostosowanego do realnych potrzeb pasażerów i ekologicznego. Wszystkie te cele MZK zawarło w Planie rozwoju na lata 2016 – 2022. – Chcąc zwiększyć atrakcyjność komunikacji miejskiej i zapobiec spadkowi ilości pasażerów jesienią 2015 roku wprowadziliśmy nową taryfę przewozową, obniżyliśmy ceny biletów okresowych, wprowadziliśmy nowe bilety, w tym bilety czasowe – wymienia Andrzej Bacławski, prezes MZK. – Każdego roku zwiększamy ilość wozokilometrów, uruchamiamy nowe linie autobusowe, kupujemy nowoczesne autobusy i wdrażamy rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżowania, także osobom z niepełnosprawnością.

Tych rozwiązań pojawiło się w ostatnich latach sporo. Aplikacja Mobilna Karta Miejska pozwala na zakup biletów on-line 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i ma już ponad 5 tysięcy aktywnych użytkowników. Bilety on-line można też kupić przez serwis GoPay, bezpośrednio u kierowcy lub bezgotówkowo w biletomatach – są one dostępne w każdym autobusie, a także stacjonarnie w centrum przesiadkowym. W postaci aplikacji i tablic w budynkach użyteczności publicznej działa Mobilny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej kiedy.przyjedzie.pl. – Tablice prezentują rzeczywiste, skalkulowane na podstawie pozycji GPS autobusu, informacje o godzinach odjazdów z dowolnie wybranego przystanku – wyjaśnia Anna Wolny, kierownik działu przewozów MZK. W autobusach zamontowano 43 tablice elektroniczne z przebiegiem tras i uruchomiono zapowiedzi głosowe przystanków. Powstały nowe linie autobusowe: 18, 19, 20, 33, uzupełniające zmodernizowany kilka lat temu schemat komunikacyjny, skonstruowany tak, by umożliwić mieszkańcom dotarcie do wszystkich części miasta i sprawne przesiadki. Od września 2018 uczniowie szkół podstawowych i ostatnich gimnazjum mieszkający w Koszalinie korzystają z przejazdów bezpłatnych.

Na inwestycje MZK w ciągu ostatnich trzech lat wydało ponad 32 mln złotych (21 mln pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego). Najważniejsze z nich to zakup 21 nowoczesnych autobusów (w tym pięciu hybrydowych marki Volvo) oraz budowa centrum przesiadkowego przy ul. Wąwozowej. Od 2015 do 2019 roku, zgodnie z założeniami, wzrosła ilość wykonanych wozokilometrów z 2,8 tys. do prawie 3,2 tys., zwiększyła się ilość autobusów w ruchu z 48 do 57, ilość kursów z 305 305 do 370 302, podobnie jak wzrosła liczba przewiezionych pasażerów. Przyszłość to przede wszystkim organizacja transportu przyjaznego środowisku. – MZK nie musi inwestować w bardzo drogie autobusy zeroemisyjne – podkreśla Andrzej Bacławski. – Jak dowodzi niemiecki automobilklub ADAC, najbardziej ekologiczne pojazdy to nie te zasilane energią elektryczną, a gazem CNG i wspólnie z innymi spółkami komunalnymi w Koszalinie postanowiliśmy pójść w tym kierunku, zwłaszcza że w nowej perspektywie Regionalnych Programów Operacyjnych nie będzie środków na finansowanie zakupów tradycyjnych autobusów zasilanych silnikami Diesla.

MZK w Koszalinie poza usługami transportowymi prowadzi też usługi dodatkowe: sprzedaż paliwa w stacjach paliw MZK, badania techniczne w Stacji Kontroli Pojazdów, mycie pojazdów, reklama w i na autobusach oraz wynajem busów. – Zachęcamy mieszkańców, aby korzystali z naszych usług, a przede wszystkim tankowali paliwo w stacjach paliw MZK, ponieważ zwiększając dochód spółki miejskiej, mają wpływ na obniżenie wysokości rekompensaty przekazywanej nam przez miasto, co pozwala na wygospodarowanie dodatkowych środków np. na remonty dróg czy bezpłatną komunikację dla dzieci.

Koszałek, czyli komunikacja wodna
Niewielki, dwudziestometrowy stateczek rozpoczął działalność w 2009 roku. Od tego czasu stanowi sympatyczną alternatywę dostania się z przystani żeglarskiej w Jamnie nad morze i jest jedną z koszalińskich atrakcji turystycznych. Z przeprawy przez Jezioro Jamno każdego roku w sezonie letnim (od czerwca do września) korzysta ponad dwadzieścia tysięcy osób. Plany co do wodnej komunikacji ostały rozszerzone o kolejny – większy statek pasażerski.
W 2021 został wybudowany statek Julek z napędem hybrydowym, zabierający na pokład 110 pasażerów.
Koszt inwestycji to prawie 3 mln zł, z czego dofinansowanie z RPO to ponad 2 mln zł. Od czerwca 2021 roku w ramach komunikacji miejskiej uruchomiliśmy sezonowe, szybkie, regularne połączenie z Koszalina do Mielna poprzez jezioro Jamno w zamian za autobus linii nr 1.

W styczniu 2020 roku zostały opublikowane Badania preferencji komunikacyjnych pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej wykonane na zlecenie ZDiT przez firmę Ptc Public Transport Consulting Marcin Gromadzki, przeprowadzone na reprezentatywnej grupie pasażerów we wrześniu i październiku 2019 roku. Koszalińska komunikacja miejska uzyskała średnią ocenę 4,2 (w skali 2–5) – w roku 2014 nota ta wynosiła 3,97. – Ocena jest tym bardziej satysfakcjonująca, że badania były prowadzone jeszcze przed wprowadzeniem do eksploatacji nowych autobusów hybrydowych Volvo, uruchomieniem biletomatów, elektronicznych tablic z przebiegiem tras w autobusach i oddaniem do użytkowania nowego centrum przesiadkowego – zaznacza Andrzej Bacławski.

Skarbnicą wiedzy o MZK jest Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji Miejskiej, które powstało w 2013 roku. Zrzesza pasjonatów tematu, kolekcjonerów, fotografików i popularyzuje wiedzę na temat komunikacji miejskiej. W tym samym czasie powstało Muzeum Komunikacji Miejskiej – można w nim zobaczyć pokaźne kolekcje starych biletów czy wyposażenia autobusów. W 2016 roku w taborze MZK pojawiła się prawdziwa gratka: zabytkowy autobus Ikarus – jeśli ktoś ma ochotę na sentymentalną wycieczkę w przeszłość, powinien wypatrywać czerwonego autobusu np. w czasie imprez miejskich.

Zintegrowany System Zarządzania

Polityka Zarządzania

Misja i wizja MZK Sp. z o.o. w Koszalinie

Misją Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie jest zapewnienie wysokiej jakości usług transportu zbiorowego mieszkańcom Koszalina i gmin sąsiednich poprzez sprawną obsługę transportową realizowaną za pomocą niezawodnych autobusów, przy dostosowaniu ich częstotliwości i dostępności do preferencji i oczekiwań pasażerów.

Wizja MZK Sp. z o.o. w Koszalinie to:

  • sprawny i bezpieczny transport mogący obsłużyć wszystkich potencjalnych pasażerów;
  • nowoczesny i ekologiczny tabor zapewniający zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
  • realizowanie działań zapobiegających: zanieczyszczeniom środowiska naturalnego przez nadzorowanie aspektów środowiskowych oraz wypadkom i chorobom zawodowym;
  • komunikacja miejska jako realna alternatywa dla podroży realizowanych własnym samochodem osobowym,
  • efektywność – przy posiadanych środkach – wykorzystania posiadanego zaplecza technicznego,
  • przyjazne środowisko pracy dla pracowników, umożliwiające prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań, realizację zawodową i podnoszenie kwalifikacji,

Zapewnieniem realizacji Polityki ZSZ JŚB jest zaangażowanie wszystkich pracowników Spółki w realizację oraz ciągłe doskonalenie procesów, przestrzeganie obowiązujących regulacji prawnych oraz dostępność urządzeń i środków finansowych.

Zintegrowany System Zarządzania JŚB opisano w  Księdze ZSZ JŚB, procedurach i  instrukcjach wewnętrznych, a zarządza nim Pełnomocnik Zarządu ds. ZSZ.

Niniejsze Polityka jest znana wszystkim pracownikom, dostępna opinii publicznej oraz okresowo przeglądana i weryfikowana.

Certyfikat ISO
Certyfikat-ISO
Certyfikat-ISO
Certyfikat-ISO
Certyfikat-ISO
Certyfikat-ISO
Certyfikat-ISO

Projekty Unijne

„Zakup jednostki pływającej na potrzeby przeprawy przez Jezioro Jamno” 2021
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w RPO WZ 2014-2020.

Oś Priorytetowa 2: „Gospodarka niskoemisyjna”

Działanie 2.3: „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego”.

Całkowita wartość projektu: 3 665 400,00zł; kwota dofinasowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie: 2 040 000,00 zł.

Umowa z Województwem Zachodniopomorskim na dofinansowanie projektu została zawarta dnia 7 sierpnia 2020r.

Zakres przedmiotowy projektu: Jednostka pływająca – statek pasażerski o napędzie hybrydowym, który stanowią dwa rodzaje silników: elektryczny i spalinowy. Silnik elektryczny zasilany z baterii litowo-jonowych, zapewniający rozwinięcie prędkości maksymalnej, co najmniej 7 km/h oraz wykonywanie wszelkich manewrów w porcie; Silnik spalinowy (diesla) spełnia normę emisji spalin EURO VI/RCD II o mocy zapewniający rozwinięcie prędkości maksymalnej, co najmniej 15 km/h.
Kadłub statku typu katamaran. Każdy kadłub podzielony na przedziały wodoszczelne, wypełnione materiałem nienasiąkliwym (styropianem). Poszycie kadłuba statku, a także pokład i nadbudówka wykonano ze stopów aluminium.
Statek wyposażony jest w nadbudówkę z wydzieloną sterówką, część pasażerską oraz pełnowymiarową toaletę. Część pasażerska jest w części zadaszona i zamknięta, zadaszona otwarta i otwarta. Max. pojemność pasażerska statku do 120 osób wraz załogą, na pokładzie przewidziano także miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów. Jednostka posiada udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Cel główny realizacji projektu: Celem głównym realizacji projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu indywidualnego na terenie aglomeracji koszalińskiej poprzez zakup hybrydowej jednostki pływającej na potrzeby MZK Sp. z o.o. w Koszalinie i tym samym zwiększenie mobilności i atrakcyjności komunikacji publicznej.
Zakupiony w ramach inwestycji statek pasażerski o napędzie hybrydowym gwarantuje realizację wszystkich niezbędnych uwarunkowań środowiskowych.
Projekt jest bezpośrednio komplementarny z innymi projektami Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej zrealizowanymi dotychczas w ramach RPO WZ 2014-2020:

Stan realizacji projektu: W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego na zaprojektowanie, wybudowanie, dostawę statku pasażerskiego wraz z urządzeniem transportowym wyłoniono Wykonawcę, tj.: PPUHR Alumilex Gdynia, Andrzej Sikorski, ul. Janowska 36, 81-017 Gdynia; Umowę z Wykonawcą zawarto dnia 31.01.2020r.

Protokolarny odbiór końcowy jednostki nastąpił 31 maja 2021r.

 

„Utworzenie Centrum przesiadkowego Koszalin – Wąwozowa w Koszalinie” 2019

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w RPO WZ 2014-2020.Oś Priorytetowa 2: „Gospodarka niskoemisyjna”

Działanie 2.3: „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego” .

Całkowita wartość projektu: 6.765.000,00. zł; kwota dofinasowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie: 3.740.000,00 zł.

Umowa z Województwem Zachodniopomorskim na dofinansowanie projektu została zawarta dnia 29 sierpnia 2019r.

Zakres przedmiotowy projektu: to powstanie Centrum Przesiadkowego obejmujące:

  • infrastrukturę systemu Bike&Ride (36 stanowisk dla rowerów);
  • infrastrukturę „Park&Ride” (parking dla 20 samochodów osobowych, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych dla osób przesiadających się na komunikację zbiorową lub rowerową),
  • przebudowę układów komunikacyjnych – zaplanowano budowę nowych odcinków dróg dla rowerów wzdłuż ul. Wąwozowej i Wł. IV, chodników dla pieszych itp.
  • przebudowę skrzyżowania ul. Wąwozowej z Wł. IV – skrzyżowanie z sygnalizacją , nadającą priorytet wyjazdów autobusów z pętli;
  • przebudowę i adaptację istniejącej pętli autobusowej – powstanie centralnego peronu wraz z infrastrukturą umożliwiającą przesiadanie się pasażerów z jednego do drugiego autobusu; budynek socjalny dla kierowców; tablice dynamicznej informacji pasażerskiej; monitoring oraz nowe energooszczędne oświetlenie,
  • przebudową układu komunikacyjny stacji paliw, celem uporządkowania tere-nu i oddzielenia go od Centrum Przesiadkowego wraz z usytuowaniem ładowarek do samochodów elektrycznych

Cel główny realizacji projektu: Celem głównym realizacji projektu jest stworzenie sprawnej i zintegrowanej komunikacji publicznej, bazującej na rozwiązaniach efektywnych środowiskowo oraz rozwój układu drogowego służący przełamaniu impasu związanego z marginalizacja społeczno-gospodarczą KKBOF zarówno w skali województwa jak i kraju związaną z niska dostępnością komunikacyjną.

Stan realizacji projektu: W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego na wykonanie robót budowalnych polegających na Utworzeniu Centrum Przesiadkowego Koszalin – Wąwozowa w Koszalinie, wyłoniono Wykonawcę, tj.: „DOMAR” Kazimierz Domaracki, Tatów 3, 76-039 Tatów ; Umowę z Wykonawcą zawarto dnia 12.07.2019r.

Protokolarny odbiór końcowy inwestycji nastąpił 20 listopada 2019r.

 

„Zakup taboru niskoemisyjnego” 2019

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w RPO WZ 2014-2020.

Oś Priorytetowa 2: „Gospodarka niskoemisyjna”

Działanie 2.3: „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego”.

Całkowita wartość projektu: 9.403.350,00 zł; kwota dofinasowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie: 5 431 458,02 zł.

Umowa z Województwem Zachodniopomorskim na dofinansowanie projektu została zawarta dnia 29 sierpnia 2019r.

Zakres przedmiotowy projektu: 5 sztuk autobusów hybrydowych, fabrycznie nowych marki VOLVO o długości 12m. Jednostkę napędową stanowi silnik spalinowy spełniający normę czystości spalin Euro VI i silnik elektryczny. Całość napędu hybrydowego jest sterowana w sposób pozwalający optymalnie wykorzystać energię i zapewniając niskoemisyjność autobusów w zakresie substancji szkodliwych dla środowiska. Pojazdy mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, np. podczas ruszania z przystanków czy świateł. Dopiero po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełączają się na zasilanie silnikiem diesla.
Takie rozwiązanie napędu hybrydowego sprawia, że autobusy zużywają od 30 do 40 % mniej paliwa i emitują od 40 do 50 % mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami napędzanych wyłącznie silnikiem diesla.

Dostęp na pokład autobusu jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie drzwi 2-2-2. Każda hybryda umożliwia podróż 95 pasażerom, w tym 28 na miejscach siedzących. Z niskiej podłogi jest dostępnych sześć miejsc siedzących.

Cel główny realizacji projektu: ograniczenie spadku osób podróżujących komunikacją miejską na terenie aglomeracji koszalińskiej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Potrzeba realizacji projektu wynika bezpośrednio z zapisów „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Koszalin” i jest elementem kompleksowych działań władz gminy w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia oszczędności energii w sektorach gospodarki gminy, w tym w transporcie.

Stan realizacji projektu: W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego wyłoniono dostawcę autobusów, tj.: VOLVO BUS CORPORATION, Umowę z Wykonawcą zawarto dnia 19.03.2019r.
Cena jednego autobusu: 1.880.670,00 zł brutto, wartość całkowita: 9.403,350,00 zł brutto.

Protokolarny odbiór autobusów nastąpił 14 listopada 2019r.

Zakup niskoemisyjnego taboru na potrzeby MZK Sp. z o.o. Koszalinie

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w RPO WZ 2014-2020.

Oś Priorytetowa 2: „Gospodarka niskoemisyjna”

Działanie 2.1: „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu”.

Całkowita wartość projektu: 8.072.367,00 zł; kwota dofinasowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie: 5.400.050,00 zł.

Umowa z Województwem Zachodniopomorskim na dofinansowanie projektu została zawarta dnia 05 września 2018r.

Zakres przedmiotowy projektu: 7 sztuk autobusów, fabrycznie nowych marki SCANIA Lion”s City o długości 12 m spełniających normę emisji spalin Euro VI; wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, monitoring oraz przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych .
Nowy tabor pozwoli wycofać z floty MZK 7 sztuk autobusów z norami emisji spalin Euro II. Efektem wymiany taboru będzie zwiększenie udziału autobusów o wysokich normach emisji spalin (Euro 5 i 6) we flocie MZK .

Cel główny realizacji projektu: zmniejszenie spadku osób korzystających z komunikacji publicznej na terenie aglomeracji koszalińskiej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Potrzeba realizacji projektu wynika bezpośrednio z zapisów „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Koszalin” i jest elementem kompleksowych działań władz gminy w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia oszczędności energii w sektorach gospodarki gminy, w tym w transporcie.

Stan realizacji projektu: W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego wyłoniono dostawcę autobusów, tj.: SCANIA POLSKA Spółka Akcyjna, Al. Katowicka 316, Stara Wieś, 05-830 Nadarzyn. Umowę z Wykonawcą zawarto dnia 17.05.2018r.
Cena jednego autobusu 1.143.900.000,00 zł brutto, wartość całkowita : 8.007.300,00 zł brutto.

Protokolarny odbiór autobusów nastąpił 30 listopada 2018r.

Zakup taboru niskoemisyjnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w RPO WZ 2014-2020.

Oś Priorytetowa 2: „Gospodarka niskoemisyjna”

Działanie 2.3: „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego”.

Całkowita wartość projektu: 6.903.990,00 zł,

Dofinasowanie dla Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie: 4.098.776,50 zł.
Umowa z Województwem Zachodniopomorskim na dofinansowanie projektu zawarta została dnia 31 marca 2017r.
Zakres przedmiotowy projektu: zakup 7 sztuk autobusów fabrycznie nowych o długości 10,5m typu MIDI, spełniających restrykcyjne wymagania w zakresie ochrony środowiska – normę czystości spalin Euro VI; wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, niskopodłogowych, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych .
Nowy tabor pozwoli wycofać z floty MZK 7 sztuk autobusów spełniających normy emisji spalin Euro II, których średnia wieku wynosi ponad 21 lat, Efektem wymiany części wyeksploatowanego i nie ekologicznego taboru jest zwiększenie udziału autobusów o wysokich normach emisji spalin (Euro 5 i 6) w komunikacji miejskiej Miasta Koszalin.

Cel główny realizacji projektu: zmniejszenie spadku osób korzystających z komunikacji publicznej na terenie aglomeracji koszalińskiej oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Potrzeba realizacji projektu wynika bezpośrednio z zapisów „Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Koszalin” i jest elementem kompleksowych działań władz gminy w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia oszczędności energii w sektorach gospodarki gminy, w tym w transporcie.

Stan realizacji projektu: W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego wyłoniono dostawcę autobusów, tj.: MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o. Nadarzyn. Umowę z Wykonawcą zawarto dnia 31.03.2017r. Cena jednego autobusu 980.064,00 zł brutto, wartość całkowita to: 6.860.448,00 zł brutto.

Protokolarny odbiór autobusów nastąpił 05 października 2017r.

Zakup autobusów SCANIA

W dniu 17 sierpnia 2012r. z udziałem Władz Miasta i zaproszonych gości odbyło się uroczyste przekazanie ostatniej partii autobusów zakupionych w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych. Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie w Koszalinie tym samym zrealizował projekt pod nazwą „Zakup autobusów”, celem którego był rozwój i odnowa infrastruktury transportu publicznego oraz poprawa jakości transportu publicznego w Koszalinie. Projekt wpisuje się także w Programy PFRON-u – wyrównywania różnic miedzy regionami oraz usuwania barier dla osób niepełnosprawnych, w aspekcie troski o osoby niepełnosprawne. W zakupionych autobusach zastosowano niską podłogę, funkcję przyklęku, rampy dla wózka inwalidzkiego oraz miejsc specjalnie przeznaczonych dla inwalidów na wózkach. Autobusy posiadają parametry techniczne spełniające restrykcyjne wymagania jakie postawiło RPO, m.in. w zakresie ochrony środowiska – wysoką normę czystości emisji spalin: EURO 5; bezpieczeństwa i komfortu obsługi pasażerskiej – klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

Projekt dofinansowywany został przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 2 „Rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej”, Działanie 2.1 „Zintegrowany system transportowy województwa”, Poddziałanie 2.1.6 „Zintegrowany system transportu publicznego.

Zgodnie z umową podpisaną dnia 05.07.2010r. z Urzędem Marszałkowskim projekt obejmował dofinansowanie zakupu 10 szt. autobusów w kolejnych latach 2010-2012.

Całkowite wydatki projektu wyniosły 9.620.734,47 PLN, a dofinansowano z RPO WZ 77,08% całkowitych wydatków kwalifikowanych, tj.: kwotę 6.055.311,82 PLN.

Dnia 27.06.2011r. nastąpiło w siedzibie MZK uroczyste przekazanie 4 sztuk autobusów marki SCANIA OmniCity zakupionych dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unie Europejską z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 pn: „Zakup autobusów”.

Zakup autobusów MAN

Dnia 15.11.2011r. nastąpiło w siedzibie MZK uroczyste przekazanie 2 sztuk autobusów marki MAN Lion’s City zakupionych dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unie Europejską z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 pn: „Zakup autobusów”.

Modernizacja myjni dla autobusów i samochodów ciężarowych

Zapraszamy do nowo otwartej, nowoczesnej automatycznej myjni dla autobusów i samochodów ciężarowych. Korzystamy z nowoczesnych technologii firmy KÄRCHER. Zapraszamy do korzystania z naszych usług.

Myjnia została zmodernizowana dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unie Europejską z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 pn: „Modernizacja myjni dla autobusów i samochodów ciężarowych”.

Nowe projekty dofinansowywane przez Unię Europejską

Dnia 5 lipca 2010r. Zarząd Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie podpisał umowy na dofinansowanie następujących projektów współfinansowanych przez Unie Europejską z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 pn:

  • „Modernizacja myjni dla autobusów i samochodów ciężarowych”
  • „Zakup autobusów”

Fotogaleria